2008-03-29

متحف الأقصر

تمثال للملك حور محب مع المعبود آتوم


تمثال لحتحور من عهد أمحوتب الثالث

المعبودة إنيت زوجة المعبود مونتو، من عهد الملك أمنحوتب الثالث

المعبودة موت وبجوارها آمون الذي لا يظهر في الصورة، والنصوص التي علي التمثال ترجع لعهد رمسيس الثاني

تمثال أمنحوتب الثالث من حجر الكوارتزيت


J 155
تمثال من الحجر الجيري للملك أنحوتب الثالث مع المعبود الذي أكرهه سوبك


J 139

نقش للملك تحتمس الثالث من معبده بالدير البحري، وقد تعرض هذا النقش للتشويه في عهد اخناتون

J 191
رأس إنا كانوبي خاص بالملكة تويا من عهد سيتي الأول

تمثال من الشمع للملك رمسيس ال 11 بصحبة المعبودة ماعت اكتسف بواسطة John Romer عام 1978 بمقبرة رمسيس ال11

J 75
صندوق خشبي لحفظ أواني الأحشاء يحتوي علي الأواني الكانوبية الخاصة بالكاهن "بادي-إمنت" من عصر الأسرة ال 22


هناك 6 تعليقات:

تواشيح سياسية يقول...

بجد مش ممكن
انا لقيت حد اسمه زى اسمى (بس الاسف شرطه) هههههههه
انا سعيد جدا انى زرت مدونة حضرتك
مش عشان الاسم بس
لا
لانها فعلا مدونة رائعه

تحياتى
elshafey

د.محمد الشافعي يقول...

شكراً أخي الشافعي الأصيل علي مرورك الكريم علي مدونتي، ويبدو إن كل الشوافعه ثوار وبيحبوا السياسة، أنا لن أعلق علي الموضوع، لأن الكلام مش حيفد وما فيش شيئ جديد، واحنا كنا عاملين إضراب الأسبوع الماضي، أقصد إصراب أساتذة الجامعات، ولكن السلبية كانت هي عنوان الإضراب، وربنا معانا.

hoobty يقول...

عرض المتحف راااااااااااااااااااائع يادكتور محمد وكل قطعه بتصوير مفيش بعد كدا انا قمت بزياره المتحف واليوم حسيت انى كنت فى المتحف تانى

HoBa يقول...

العرض رائع جدا يا دكتور
وبصراحةللاسف بعد مرور4 سنين على دراستى للاثار لحد الان مزورتش المتحف
بس اكيد هزورة السنة دى
والعرض اكتر من رائع يادكتور
جزاك الله كل خير

سمراء يقول...

بجد مش البوست اللى رائع بس المدونة كلها لانها اخدتنى فى جولة سياحة على معالم واثار لم اسمع عنها او اقرؤها
فعلا نافذة مفتوحة بتطل على العالم

تحياتى لحضرتك د. محمد الشافعى

حورية الجمال يقول...

د\محمد الشافعى عاوزة اشكر حضرتك على الاطلالة الدى على علم الاثار اللى حضرتك حببتنى فيه جدا مع انى كنت بدرس لمجرد شهادة انا بشكر حضرتك جدا لانك كنت سبب انى يبقالى هدف قوى من دراستى للعلم الممتع ده